Cestovateľká recenzia poloprofesionálnej zrkadlovky: Canon EOS 6D Mark II

Na prelome roku 2017 a 2018 sme sa vydali na našu svadobnú cestu (Srí Lanka & Maldivy) dostali sme sa k otázke, ako si z cesty priniesť čo najkvalitnejšie fotky. Vyzbrojený dronom, dobrými fotomobilmi a kvalitným kompaktom sme stále mali pocit, že by to chcelo naše fotky trochu posunúť. Siahli sme po Canon EOS 6D Mark II a zobrali ho rovno na 20 dní na cesty. Po navráte musím priznať, že odteraz už na cesty iba s poriadnym foťákom.

Prechádzame z kompaktu na zrkadlovku

Je ľahký a výborne padne do ruky. Ani raz sa nám nestalo, že by nám vyšmykol z ruky, ani pri ťažších polohách. Samozrejme, že rozmerovo sa nechytá na vyspelé kompatky (predošlý trip sme fotili na Canon PowerShot G7x Mark II a vybrali sme ho práve preto, že je to ultra-prenosný a výkonný fotoaparát pre hobby fotografov s profesionálnymi fotografickými režimami), avšak hmotnosť je prekvapivo nízka – telo váži iba 685 gramov, takže v kategórii full-frame zrkadloviek patrí k najľahším. Moje najväčšie obavy boli z neustáleho prenášania fotoaparátu, uboleného ramena a krku. Nič také sa nedialo, aj keď kompakt je kompakt. Napriek tomu si trúfam povedať, že Canon pripravil s modelom EOS 6D Mark II chuťovku práve pre cestovateľov a my už ho berieme von, aj keď ideme iba na prechádzku okolo jazera.

Výklopný displej sme najprv nepoužívali, potom sme však prišli na jeho čaro – donúti vás exprimentovať s novými uhlami záberov.

Prechod z kompaktu/fotomobilu na zrkadlovku je niečo na štýl “doteraz som fotil na automatiku, teraz začínam objavovať čaro pokročilého nastavovania fotografií.” Každé tlačidlo na tele fotoaparátu má svoju funkciu (profesionálom chýba AF joystick) a nás to aspoň donútilo pustiť sa do skúmania a pozerania najrôznejších tutoriálov. Veľkou pomôckou na úvod je dotykový dislpej a tlačidlo Q, vďaka ktorému máte okamžitý prístup k všetkým nastaveniam pred fotením priamo na displeji. Displej je navyše výklopný, čo je výrazná zmena v porovnaní s predošlou generáciou tohto modelu. Výklopný 3-palcový displej sme použili v približne 5 % prípadoch, čo sa môže zdať málo – ale ak máte ako ja ubolené kolená a chcete spraviť podhľadovú snímku, ste radi, že si fakt nemusíte klaknúť na zem. Najviac času sme vďaka dotykovému displeju ušetrili pri prezeraní fotografií a ich zoomovaní. A perfektné využitie je pri fotení cez náhľadový displej – dotykom prsta zaostríte, kam chcete. Kombinácia dotykového a výklopného displeja vás doslova núti experimentovať s fotkami z nových uhlov.

Pozrieme sa do útrob tohto poloprofesionála

Teraz trocha technologicky – Canon EOS 6D Mark II je poloprofesionálna zrkadlovka druhej generácie (preto označenie Mark II), ktorá ponúka nový full-frame snímač (36 × 24 mm) so 45-bodovým ostrením a procesorom DIGIC7. Použitý senzor má fyzické rozlíšenie 26 Mpx a okrem pár prípadov na cestách neverím, že by cestovateľ potreboval viac. Nedávno prišla Hanka domov s vytlačenými fotkami zo Srí Lanky a Maldív do menších rámikov aj väčších rámov na steny a boli sme nadšení. Toto by sme s fotomobilom nikdy nedosiahli.

Canon EOS 6D Mark II je kompatibilný s EF objektívmi.

6D-čko je v druhej generácii kompatibilné s EF objektívmi – ak ste majiteľom APS-C zrkadloviek a máte viacero objektívov, bohužiaľ ich s týmto fotoaparátom nepoužijete. Výhoda však je, že EF objektívov aj z druhej ruky zoženiete množstvo. Odborné zahraničné recenzie vyčítajú tomuto modelu absenciu druhej šachty na SD kartu – áno, mnoho fotografov nám už hovorilo, ako im to zachránilo krk, keď ukladali fotky na dve SD karty. Najmä sa toto uvádza ako zásadná nevýhoda, prečo po tomto fotoaparáte nesiahnu svadobní či eventoví fotografi. Úprimne, za posledných 5 rokov sa nám nestalo, že by SD karta zlyhala (radi však za kvalitu SD karty priplatíme). A pokiaľ sme na cestách, aj tak robíme zálohy každý deň, max. každý druhý deň. Aby to však nebolo iba o našich pocitoch – za posledné 3-4 mesiace som stretol minimálne troch profesionálnych fotografov, ktorí aj event či svadbu fotili na 6D-čko (prvej generácie), prípadne mali tento model ako sekundárny fotoaparát. Canon sa podľa môjho názoru nesnaží ani predať EOS 6D Mark II ako foťák pre profesionála, ale skôr má slúžiť pre hobby fotografov ako vstup do sveta full-frame zrkadloviek, prípadne ako záloha pre profesionálov pri práci. A najmä tá prvá veta platí o nás, ako sa hovorí, “ako riť na šerbeľ”. Najmä keď najbližší ďalší upgrade (5D Mark IV) stojí o 1700 eur viac, ako tento model.

Statív zadarmo a cashback do dvoch týždňov

Treba úprimne priznať, že nejde o malú investíciu, avšak cenovo je Canon EOS 6D Mark II presne na hranici, keď si ju bežný človek z roztopaše už nekúpi, ale fotografický nadšenec si na ňu veľmi rád našetrí. Keď sme kupovali foťák pred Vianocami v AQT, dostali sme k nemu statív (Manfrotto BeFree One) zadarmo. Dnes k nemu rovnaký obchod ponúka buď svetlo FOMEI LED BAR 17W alebo blesk Canon Speedlite 430EX III-RT. My sme extrémne radi, že to bol práve statív, pretože sme blesk na cestách prakticky nepotrebovali. Snímač je totiž tak citlivý, že miestami odfotil (najmä v noci) viac, ako vidí ľudské oko. ISO je možné potiahnuť až do 40 000, softvérovo sa dá upraviť na ešte vyššie hodnoty. To je však extrém, ktorý vo viac ako 99,9 % prípadov potrebovať nebudete. Ďalším bonusom pri kúpe s objektívom je cashback od Canonu (reálne nám peniaze nabehli do 2 týždňov na účet) a 100 GB priestoru na Irista.com. Ak ste o Iriste ešte nepočuli, je to niečo ako Dropbox pre vaše fotky, ktoré vidíte krásne v mozaike. Zásadná výhoda však je, že fotky sú tu uložené v plnom rozlíšení a kvalite! Môžete si to pozrieť na príklade našich TOP 50 záberov zo Srí Lanky a Maldív.

Foťák sme na takmer mesačný trip zobrali s objektívom 24-70mm f/4L IS USM. Fajn parťák na cestovateľskú fotku, portét, krajinu aj čiastočné priblíženie podľa potreby.

Odolný voči prachu aj vlhkosti = môžete fotiť aj v daždi

Pri výkone snímača zahraničné médiá často hodnotia výkon 6D-čka skôr striedmejšie, my sme však prechádzali z lepšieho kompaktu na poloprofesionálnu zrkadlovku a posun je to poriadny. Týka sa to najmä dynamického rozsahu a šumu. Ak sme boli pri kompakte zvyknutí, že snímky s ISO cez 10 000 už sú riadne zašumené, no pri tejto zrkadlovke sú aj snímky s ISO 12 800 pohodlne použiteľné. Profesionáli z DxOMark spravili grafické porovnanie a 6D Mark II má z pohľadu dynamického rozsahu takmer identické vlastnosti ako 5D Mark III, čo je síce fotoaparát predošlej generácie, ale z kategórie profesionálnych! Takže v prípade 6D-čka sme získali super snímač za rozumné peniaze. V praxi je pre nás dynamický rozsah o tom, ako veľmi môžeme tmavé fotky na vybraných miestach zosvetliť tak, aby sme fotku ešte nepokazli a ako fotoaparát celkovo zachytí ešte svetelný rozsah a nenastane prepal. Prepalom sa dá vyvarovať už pri fotení, ale v horších svetetelných podmienkach je dobré vedieť, že v postprocese z tej fotky viete vytiahnuť skutočne veľa.

Tento model je odolný voči prachu a vlhkosti – ak hľadáte zrkadlovku na cesty ako my, túto časť berte veľmi vážne. Najmä v exotickejších krajinách, kde je vysoká vlhkosť, môže byť toto zásadný a rozhodujúci prvok. V praxi môžete fotografovať so 6D-čkom aj pri plnom daždi. Nemusíte sa tak obávať, že prídete o fotky a najmä, ani o foťák.

Od automatiky k fotografickým režimom

Tááák a poďme fotiť. Ak sa vám však nechce veľmi sa ponárať do tajov profesionálnejšej fotografie a radi nechávate všetko na automatiku, je 6D-čko z pohľadu full-framov super voľba. Ale bola by to škoda, veľká škoda. Najmä ak máte radi rôzne druhy svetelných podmienok, treba sa vyblázniť s manuálom. My sme si nejak s Hankou našli záľubu v experimentovaní s protisvetlom a tu sa treba naplno oddať manuálnemu režimu. Ak ste na cestách, často vidíte niektorý záber iba pár sekúnd a máte tak malé časové okno, aby ste ten moment zachytili. Tu je obrovská výhoda zrkadlovky oproti mirrorless foťákom – zrkadlovku môžete mať neustále zapnutú (nemusí živiť snímač) a keď potrebujete, cvakáte. Skúšali sme aj extrém – fotiť so 6D-čkom selfie fotky, ale potrebovali by sme viac širokouhlejší objektív ako máme, prípadne nechať trocha dorásť ruky 🙂 Každopádne, vďaka výklopnému displeju to je možné. Do RAW-u väčšinou nefotíme, resp. s tým začíname, čím aj potvrdzujeme, že sa neradíme k profesionálom. Pri fotení do JPEG-u máte v menu na výber tri druhy ostrosti.

Max. 6,5 snímkov za sekundu spolu s automatickým priebežným ostrením umožňuje zachytiť poľahky aj športujúcich ľudí či rýchlo sa pohybujúce zvieratá. 6D Mark II výborne rozpoznáva tváre, čo je najmä pri reportážnej fotografii veľká pomoc. Samozrejme nie v prípade, že máte ostriaci bod volený na stred a radšej rekomponujete, čo osobne preferujem viac, ale keď som sa snažil zachytiť surfujúcich ľudí na vlne, radšej som vybral športový režim (foťák ponúka niekoľko skutočne prakticky navrhnutých scénických režimov) a cvakal. Moja obľúbená “hračka” na 6D-čku je dvojitá expozícia. V praxi nafotíte dve alebo viaceré snímky, ktoré fotoaparát cez seba poskladá. Výsledkom je netradičný a originálny záber. Treba na to trocha cviku, aby ste vedeli kompozične správne objekty umiestniť, aby sa prekrývali tak, ako chcete. Po dvoch týdňoch som prišiel na to, že ak prepnem náhľad na displej a nefotím pri dvojitej expozícii cez hľadáčik, foťák mi ukáže náhľad prvej fotky a cez to prelínanie novej scény – mega 🙂

Technológia, ktorá spraví mnoho za vás

Canon ponúka Dual Pixel AutoFocus technológiu – v praxi to znamená ešte lepšie automatické ostrenie, či už fotíte alebo nahrávate video. Práve pri nahrávaní videa a automatickom preostrovaní na pohybujúce sa objekty sa budete miestami cítiť ako profesionál. A najmä, výsledné video potom vyzerá vynikajúco. Ručne sme takýto plynulý prechod v ostrení dosiahli iba ťažko. Ak si chcete o DPAF naštudovať viac, odporúčam tento článok. V praxi je táto technológia využitá aj v prípade, že dotykom na displeji volíte ostriaci bod, ale najmä a čo je najdôležitejšie – ak máte rýchlo sa pohybujúci objekt (zviera, športovec, auto) a prvýkrát na neho zaostríte, foťák už zvyšok práce spraví za vás a objekt pekne sleduje. V jednoduchosti by som zhrnul túto technológiu ako niečo, čo hobby fotografa priblíži k poloprofesionálovi bez toho, aby musel čokoľvek spraviť 🙂

Foťák, s ktorým spravíte aj fajn video

Video – toto nie je primárne nástroj na video, ale pre vlogerov a tých, ktorým sa nechce trepať ďalšie videozariadenie na cestu, je to ideálne. A navyše, s kvalitnými objektívmi Canon máte obraz v úplne inej dimenzii, ako keď natáčate na cestách napr. na GoPro. Video prichádza s elektronickou stabilizáciou v dvoch režimoch, oba mierne urežú obraz (tá výraznejšia stabilizácia samozrejme viacej) a podľa náklonu fotoaparátu upravujú výsledný obraz. Najskôr som so stabilizáciou experimentoval, potom som sa na ňu vykašlaľ a tváril sa, že mám pevnú ruku. Nemám 🙂 Na audio sa treba spoľahnúť, nedajú sa pripojiť externé slúchadlá. Na vlogging v rozumnom prostredí je to v pohode, ak chcete kvalitný zvuk, rozhodne siahnite po externom mikrofóne.

Bez 4K videa, ale so 4K časozberom

Canon EOS 6D Mark II ponúka video max. vo Full HD rozlíšení v 30 alebo 60 snímkach za sekundu. Štandardne nechávam zapnuté 60 fps, nikdy neviete, kedy budete chcieť v postprocese video spomaliť. Jasné, že by sme 4K video privítali, ale chápeme, že marketingoví guruovia v Canone si museli nechať eso v rukáve do ďalšej generácie. Aj keď si trúfam tvrdiť, že ak by ho do 6D-čka predsalen dostali (snímač aj procesor by to mali  hravo zvládnuť), bol by tento foťák predajným trhákom. Preto nečudo, že sa odborníci zo zahraničia v recenziách zhodujú, že 4K tu byť malo. Mne osobne 4K video (zatiaľ) veľmi nechýba, z jediného dôvodu – nemám ho komu ukázať. 99 % zariadení, ktoré používame a aj ľudia okolo nás používajú, sme radi, že je vôbec Full HD 🙂 Napriek tomu Canon niečo v 4K vo svojom foťáku ponúka (hm?) – časozberné video a to je pecka!

Timelapse (časozberné video) – zvolíte si rozlíšenie (Full HD alebo 4K), počet záberov, časy medzi jednotlivými zábermi a fotoaparát vám automaticky ukáže, ako dlho budete musieť snímať scénu a aký dlhý klip dostanete po výsledku. Keďže je časozber v MJPEG formáte (Motion JPEG) a teda ide o nekomprimované JPEG obrázky v scéne za sebou, počítajte s poriadnou dávkou ukrojeného úložného priestoru na pamäťové karte. Každopádne je časozber v tejto kvalite návykový a dáva videozáznamom úplne iné rozmery. Možno aj práve preto škoda absentujúceho 4K rozlíšenia samotného videa! Keď sme skúšali 4K timelapse záber prvýkrát v Londýne, zostali sme ohromení tou ostrosťou obrazu…

Batéria, s ktorou budete fotiť pohodlne celý deň

Časozberné video je pomerne náročné na batériu, pretože sníma toľko snímok, koľko mu poviete. Video vyššie z Londýna (má pár sekúnd) pozostáva z 300 fotiek. Ak sa zamilujete do 4K časozberných videí, nezabudnite si dokúpiť aj náhradnú batériu prípadne battery grip. Ak však spravíte sem-tam časozber a k tomu budete najmä fotiť, aj jedna batéria vám bude na celodenné fotenie pohodlne stačiť. Za 20 dní sa nám ani raz nestalo, že by plne nabitá batéria nevydržala celodenné fotenie a to sme pokojne prekročili 500 či 700 fotiek za deň.

Využitie všetkých bezdrôtových rozhraní na plno v praxi

Mám rád technológie a keď som videl štyri skratky pri tomto foťáku, výrazne mi srdce poskočilo – WiFi, BT, NFC, GPS. Ok, GPS pri fotkách je jasné a veľmi účelné. Najviac ma teší, že keď nahráte tisíc fotiek do Lightroomu a idete sa vrhnúť na prvotný výber, Lightroom vám ich pekne dokáže vyfiltrovať podľa miest, ktoré ste navštívili. Na čo je však foťáku Wi-Fi, Bluetooth a NFC? Pre mnohých blbosť, pre mňa asi najlepšia vec pre cestovateľa. Vysvetlím v praxi – celý deň cestujeme, beháme kade-tade a fotíme, večer si sadneme k nejakému dobrému streetfoodu a chceme si pozrieť fotky z celého dňa. Vyťahujem z vrecka mobil, prikladám zadnou stranou k hrane fotoaparátu (mobil aj foťák majú NFC čipy) a po jedinom dotyku sa cez Wi-Fi a Bluetooh pripojí 6D-čko k aplikácii Canon Camera Connect. Tu si fotky pohodlne prezrieme, posťahujeme (a môžeme hneď postovať na Facebook či Instagram). Zároveň sa však dá takto pripojená appka využiť aj ako náhľadový displej či “odpalovák” fotiek – perfektné na zachytenie fotiek, kde ste dvaja, ale nie je naokolo nikto, kto by vám fotku spravil.

Veľa ľudí si povie, že ide o ďalšiu zbytočnú appku – u mňa je to úplne naopak a práve v kombinácii s NFC čipom je to jednoduché a perfektne praktické. Ak nemáte čítačku pamäťových kariet po ruke, núdzovo sa dá appka využiť aj na zálohu kompletnej pamäťovej karty.

Všimnite si miniatúrny znak písmena N v strede ľavej hrane – to je miesto na priloženie smartfónu s NFC čipom.

Zhodnotenie po takmer mesiaci na cestách

A teraz to všetko zhrnúť do jednej vety – pre nás je Canon EOS 6D Mark II perfektný reportážny cestovateľský foťák. Jasné, že majú recenzenti voči nemu výhrady, nám však jeho nevýhody (viď nižšie) neprekážajú, resp. nie sú pre nás dealbreakerom. Čo mi príde omnoho dôležitejšie, že nás 6D-čko donútilo začať sa viac venovať cestovateľskej fotografii, objavovať čaro (polo)profesionálneho fotenia a najmä, umožnilo nám priniesť si z ciest zachytené zážitky tak, ako sme ich videli na mieste – farebne vernejšie, prirodzenejšie a so zachytenou atmosférou.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že je cenovka postavená pomerne vysoko. Ak si však zoberiete, že ďalší výkonnejší full-frame (5D Mark IV) stojí o 1700 eur viac, je to výborná voľba. Teda ak hľadáte full-frame, ktorý sme my hľadali. Neorientujete sa čisto na jednu kategóriu fotografie, ale na všetko v jednom? 6D-čko zvládne pekne rodinnú aj portrétnu fotografiu, reportážnu cestovateľskú fotografiu, makrofotografiu či natáčanie videa. Ak ste predtým zrkadlovku tejto triedy nevlastnili, budete nadšení. Nám Canon EOS 6D Mark II otvoril nové dvere do sveta fotografie. Jasné, že sa máme ešte čo učiť a nestaviame sa do role profesionálov, avšak pre nás je rozdiel fotiek z predošlých foťákov vs 6D-čka obrovský.

Výhody vs nevýhody

Výhody:

  • 4K timelapse video – časozber
  • nízka hmotnosť (685 gramov) a kompaktnejšie rozmery ako konkurencia v tejto kategórii
  • nízky šum s vysokým rozlíšením
  • výklopný displej (nadhľady/podhľady)
  • dobrá výdrž batérie
  • odolný voči prachu a vlhkosti (najmä na cestách často neoceniteľné)
  • výborná konektivita

Nevýhody:

  • absencia 4K videa (dostupné iba pri časozbere)
  • jeden slot na pamäťovú kartu
  • stabilizácia videa iba digitálna

Fotogaléria

Snímky boli exportované v rozlíšení 1600px. Ak si chcete pozrieť fotografie v plnom rozlíšení a kvalite, navštívte náš album na Irista.com.