TEST: Canon EOS 5D Mark & vs 6D Mark II z pohľadu travel blogera

Tento víkend sme vybehli do neďalekej Viedne, naľahko – vlastne, jedinou našou batožinou bola fototechnika. Už viac ako rok fotíme na 6D Mark II od Canonu a samozrejme vždy tak trocha žiadostivo pozeráme po vyšších modeloch. Mali sme možnosť vyskúšať 5D Mark IV a úprimne som bol zvedavý, aký veľký rozdiel to bude. Všetci o tom hovoria, aký je to obrovský rozdiel – niečo ako porovnanie vyššej aj strednej triedy medzi automobilmi. Porovnali sme obe telá z pohľadu cestovateľskej fotky – pár tisíc kilometrov sme už s našou 6D-čkou nabehali, takže presne vieme, čo nám vyhovuje a čo nám chýba.

Papierové porovnanie

Nemám to osobne úplne rád, ale pár vybraných technikých parametrov (a aktuálnych cien) by sa kvôli objektivite patrilo:

5D Mark IV 6D Mark II
Veľkosť snímača 24 x 36 mm (full frame) 24 x 36 mm (full frame)
Rozlíšenie snímača 30,4 Mpx 26,2 Mpx
Rozsah ISO 100 – 32 000 100 – 40 000
Obrazový procesor DIGIC 6+ DIGIC 7
Počet AF bodov 61 45
Snímok za sekundu 7 (max. 30 RAW snímok) 6,5 (max. 21 snímok)
Uzávierka elektronická a mechanická mechanická
Rýchlosť uzávierky 1/8000 s 1/4000 s
Video 4K (4096 x 2180 px), 1.6x crop factor, 30 fps + 720p slow-motion Full HD (1920 x 1080 px), 60 fps
Rozhrania GPS, systémový blesk, káblová spúšť, HDMI, 3.5 mm jack mikrofón, 3.5 mm, jack slúchadlá, Wi-Fi, USB 3.0, Flash sync GPS, systémový blesk, káblová spúšť, HDMI, 3.5 mm jack, Wi-Fi, USB 2.0, Bluetooth
Displej 3,2-palcový, dotykový, 100% pokrytie 3,0-palcový, výklopný, dotykový, 98% pokrytie
Pamäťová karta CF + SD SD
Výdrž batérie 900 snímkov 1200 snímkov
Hmotnosť (vrátane batérie) 890 g 765 g
Cena (bez cashbacku) 3049 eur 1499 eur

Canon cieli model 6D Mark II na entuziastického fotografa, poloprofesionála, ktorý sa fotografiou neživí, ale neskrýva svoje profesionálne túžby a vie, že full-frame vs. všetko ostatné nemá pre neho zmysel porovnávať. Na druhej strane je 5D Mark IV pokračovaním legendárnej série profesionálnych fotoaparátov a táto séria sa teší extrémnej obľube. Vlastnia ho svadobní, športoví, portrétni aj wildlife fotografi. Okrem najvyššieho modelu od Canonu je práve 5D-čko stelesnením toho, čo Canon robí Canonom a preto naň mnoho profesionálov už dlhé roky nedá dopustiť a aj preto drží Canon cenovku tak vysoko. Dlhodobo.

Máme v rukách jeden aj druhý – subjektívne porovanie

Fotografiou sa neživím, vnímam ju ako nástroj na zachytenie cestovateľských zážitkov a preto aj pri porovnávaní jednotlivých modelov pristupujem k obom produktom z tohto pohľadu. Mojim cieľom určite nie je vyvolať oheň na streche, je to iba subjektívny pohľad na to, čo nám na cestách vyhovuje, čo chýba a čo by sme ocenili. Tak poďme na to, 5D Mark IV vs 6D Mark II z pohľadu travel blogera…

Hmotnosť je na cestách dôležitá

5D-čko má lepšie utesnenie voči poveternostným podmienkam vďaka použitým materiálom (zliatiny horčíka) – túto vlastnosť si netrúfam otestovať, aj keď 6D-čko nám už tiež niekoľkokrát zapršalo a nikdy sme nemali najmenší problém.

5D Mark IV – pri pohľade zhora takmer na nerozoznanie od súrodenca.

Ak zoberiem oba do ruky, 6D Mark II mi príde o kúsok ľahší. Pozerám tabuľku a skutočne tomu je tak (kvôli ľahším materiálom), váži skoro o 130 gramov menej a cestovatelia to poznajú, že to nie je žiadne klišé – najmä na dlhších cestách sa počíta každý gram.

Joystick vs. osemsmerové tlačidlo – komu čo vyhovuje…

Na zahraničných (ale aj českých a slovenských fórach) nájdete často negatívne nálady na 6D-čko kvôli 45 ostriacim bodov vs 61 bodov u 5D Mark IV. V praxi som zatiaľ neprišiel do situácie, že by ma výber ostriacich bodov obmedzil, prípadne by sme kvôli tomuto bojovali so zaostrením na správne miesto. Joysticky pri 5D Mark IV je často vychvaľovaný práve kvôli komfortnejšej voľbe AF bodov – úprimne, osemsmerový mutli-ovládací prvok na 6D-čke mi príde komfortnejší, ale asi to je len otázka zvyku. Čo sa mi naopak pri 5D Mark IV páči je, je tlačidlo štetca na ľavej strane vedľa displej, ktoré mi dáva rýchly prístup k výberu štýlu obrazových efektov a HDR – naklikať HDR v menu 6D-čka je za trest 🙂 HDR fotíme občasne, takže to nemá na nás rozhodovací vplyv.

Zdroj: Photosku.com

Výsledná fotografia z 5D-čky je lepšia

Rozlíšenie snímača 5D-čky je o 4 Mpx vyššie a aj keď sa v dnešnej dobe už nehrávame na porovnávanie rozlíšenia, keďže sú oba modely full-frame foťákmi, umožňuje to dostať do snímky viac detailov, na ktoré si už aj my potrpíme. Lepšie rozlíšenie je samozrejme výhodou pre tých, ktorí si svoje snímky radi tlačia (svadba, cesta, fotoknihy). Čím 5D-čko podľa môjho názoru prekonáva mladšieho súrodenca je jednoznačne dynamický rozsah. 6D Mark II začína byť zašumený omnoho skôr a ak radi fotíte do RAW-u (majitelia 5D-čka takmer vždy, u majiteľa 6D-čka sa to líši podľa nálady) a radšej držíte nižšie ISO a podexponovanú fotografiu, máte pri 5D-čku citeľne lepšiu možnosť dodatočnej úpravy v postprocese. Detailne je dynamický rozsah porovnaný u oboch modelov na stránke dpreview.com – kto má čas, odporúčam sa do tejto témy zahĺbiť – nejde o detaily, rozdiel uvidí aj fotoamatér voľným okom. Práve toto je argument, pre ktorý bude profík vo väčšine prípadov siahať po 5D-čku, pretože mu ponúkne viac detailov pri dynamických svetelných scénach, takže aj na cestách.

Rýchlosť snímania a uzávierky

Oba foťáky sú rovnako rýchle – 6,5 snímok (6D Mark II) vs. 7 snímok (5D Mark IV) za sekundu je nebadateľný rozdiel. 6D-čko je limitované max. 21 snímkami ako hornou hranicou – uf, to sme zatiaľ tiež v praxi nevyužili. Pre niekoho môže byť obmedzením rýchlosť uzávierky 1/4000 s pri 6D-čku, starší brácha ponúka polovičnú hodnotu (1/8000 s) – toto môže byť argument najmä pre tých, ktorí pracujú so sklami so svetelnosťou 1.2 v presvetlených podmienkach. Pre nás z pohľadu cestovateľskej fotografie je to argument, ktorý nerozhoduje o kúpe toho-ktorého modelu.

Video – nie je o čom

Ak radi točíte video, 5D Mark IV je obľúbenou voľbou práve pre podporu 4K videa (aj keď s 1.6x crop faktorom) a podporou slow-motion videa v 720 p, pričom 6D-čko podporuje iba Full HD so 60 fps a 4K timelapse. Čip a obrazový procesor by 4K video v 6D Mark II nemali problém zvládnuť, tento limit je podľa zhody mnohých odborníkov iba marketingovým rozhodnutím Canonu. Nech je ako chce, ani v roku 2019 svet stále nie je v 4K. Marketingoví mágovia nám tvrdia pomaly od 2017, ako bude všetko v 4K. Bohužiaľ, faktom je, že nie je – nastrihať 4K video si vyžaduje poriadny výpočtový výkon, prenos takýchto súborov odhalí kapacity vašich internetových pripojení, našťastie nájsť obrazovku, kde sa dá 4K prehrať je dnes už jednoduchšie. Ak je podpora 4K videa pre vás dôležitá, nie je o čom (aj keď pozor na crop faktor), pre nás (zatiaľ) to nie je žiaden dealbreaker. Čo mi však na 6D Mark II určite chýba, je výstup na slúchadlá. Mikrofónové vstupy (s napájaním) majú oba modely, ale 5D Mark IV má navyše výstup na slúchadlá – v kombinácii s podporou 4K videa je teda jasná voľba pre tých, ktorí to s videom myslia vážne.

Vyklápateľný displej – pre mnohých blbosť, pre nás dôležitá vlastnosť

5D-čko má o 0,2 palca väčší displej s lepším rozlíšením (v praxi rozdiel veľmi nepocítite), no nie je výklopný. Keď mi kamoš z Canonu pri kupovaní 6D-čka dával výklopný displej ako pozitívnu vlastnosť, veľmi som tomu nevenoval pozornosť. Ani som nevedel, ako veľmi sa mýlim. Dôkazom môže byť nás posledný podhľadový záber z Viedne (zachytené na 5D Mark IV + 16-35 mm 2.8), kde som riadne frfľal, prečo si musím ľahnúť na zem – so 6D-čkom by to bolo výrazne jednoduchšie.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by jozef & hanka (@cestujemespolu) on

Podhľady a nadhľady fotíme na cestách čoraz častejšie (ponúkajú jednoducho inú perspektívu), takže za nás veľké plus, aj keď pre mnohých je to blbosť 🙂 Výklopný displej bol pri uvedení 6D-čka propagovaný aj na možnosť zachytávať selfie a tam sa veľa profesionálov smialo – úprimne, pri pár videách, ktoré sme spolu s Hankou natočili, sme túto fíčurku fakt využili a prišla nám extrémne praktická.

Slušná výdrž v oboch prípadoch

Výdrž – v útrobách obidvoch fotoaparátov sa nachádza rovnaká batéria (LP-E6N). 5D-čko spraví na jednu výdrž 900 snímkov, 6D-čko 1200 snímkov. V praxi som limit 5D-čka neskúšal, ale so 6D Mark II sme spokojne nastrieľali cez 1500 snímkov. Dokonca nemáme ani batériový grip – nestalo sa nám, že by sme 1-1,5 dňa nevydržali na jedno nabitie. Ani na Islande, kde boli väčšinou dňa teploty pod 0°C.

Citlivá nôta…

A teraz brnkneme asi na citlivú strunu – duálny slot na pamäťové karty (5D Mark IV s podporou CF + SD) a iba jeden slot na SD kartu u 6D Mark II. Jasné, že profíci povedia, že oni nemajú teda inú voľbu a musia siahnuť po 5D-čku (veď kto by si chcel zobrať na zodpovednosť nedodané fotografie zo svadby len kvôli pokazenej pamäťovej karte). Na druhej strane – ako často sa vám stalo, že vám zlyhala pamäťová karta v prípade, že pri jej kúpe nejdete tvrdo po cene? Nám zatiaľ ani raz… klop-klop. A teraz dúfam, že nám to karma nevráti 🙂

Záver & naše rozhodnutie

Skúsim to zhrnúť za každý model zvlášť:

Canon EOS 5D Mark IV ponúka lepšie rozlíšenie, ktoré je výhodou pre tlač a zachytenie detailov a samozrejme netreba zabudnúť na kvalitu snímkov z pohľadu dynamického rozsahu. Obrazový procesor si poradí so 4K videom a v spolupráci s výstupom na slúchadlá je to výborný nástroj zároveň na video. Je to legenda. Je to profi pracovný nástroj s podporou dvoch pamäťových kariet, má odolnejšie spracovanie. No stojí dvojnásobok.

Canon EOS 6D Mark II – “predáva sa ako teplé rožky”. Napriek tomu, že sa Canon snaží držať hranicu medzi poloprofi 6D-čkom a profi 5D-čkom, 6D Mark II poriadne stiera hranice. Prináša digitálnu stabilizáciu obrazu (teda aj pre tých, ktorí majú nakúpené objektívy bez stabilizácie), ponúka komfortnejšiu tvorbu podhľadov/nadhľadov a dokonca selfie videí vďaka odklápateľnému displeju a najmä, v dnešný deň stojí o 1500 eur menej.

Uf, ťažké rozhodnutie a pritom tak ľahké. Teda aspoň za nás, z pohľadu travel blogerov – ak by sme sa mali dnes rozhodnúť, či 6D Mark II alebo 5D Mark IV, siahli by sme po 6D-čku. Pomer ceny a výkonu je pre nás to rozhodujúce a cenový rozdiel medzi týmito dvomi full-frame fotoaparátmi je fakt výrazný. Jasné, že budeme dúfať, že sa nám nikdy nepokazí pamäťová karta, no 6D-čko nám prináša na cestách zatiaľ všetko, čo potrebujeme. Vnímame rozdiel v kvalite záberov, ktoré prichádzajú z 5D-čka, no je to hodné dvojnásobnej investície? Pre nás ako zanietených cestovateľov s bežnou prácou, ktorí berú fotku stále ako hobby – zatiaľ nie. Radšej túto investíciu vložíme do lepšieho skla (napr. testovaný 16-35 mm 2.8), ktoré nám umožní zachytiť krajšie cestovateľské zábery 🙂

Druhý pohľad

Mám osobne rád, keď si môžem na jednom mieste prečítať aj iný pohľad. S obomi foťákmi dlho fotí aj známy slovenský fotograf Peter Brichta, ktorého som poprosil o jeho pohľad na tento súboj:

Canon EOS 6D Mark II je určený pre všetkých príležitostných fotografov ako dvere do vstupu fullframe (35 mm snímač) sveta fotoaparátov. Práve týmto modelom dostal najväčší pracant Canon EOS 5D Mark IV obrovského konkurenta. Napiek tomu, že parametre majú oba fotoaparáty veľmi podobné, tak pri každodennom fotografovaní je v nich okamžite cítiť rozdiel. Či už v prospech jedného alebo druhého modelu. Nižší model (6D Mark II) ponúka predovšetkým výklopný display a jednoduchšie ovládanie. Profesionál 5D Mark IV ponúka používateľom predovšetkým vyššie rozlíšenie, viacej tlačidiel a funkcií na pohodlnejšie ovládanie, rýchlejšie snímanie, joystick na výber ostriacich bodov, lepšie utesnenie a ostrenie, vačšie rozmery a predovšetkým miesto na dve pamaťové karty. Sú to malé rozdiely, ale pri každodennom profesionálnom fotografovaní sú to práve tie rozdiely, ktoré umožnujú rýchlejšiu zmenu nastavení, bezpečnosť dát a možnosť pracovať skoro v akýchkoľvek poveternostných podmienkach. Trieda 5D od svojho prvého modelu bola určená pre profesionálnych fotografov a na to sú aj prispôsobené a stavané. Je to fotoaparát, ktorý je predurčený, aby každý deň vytváral množstvo fotografií a bez najmenšieho problému fungoval kedykoľvek a kdekoľvek a zároveň fotografovi poskytoval rýchle ovládanie bez kompromisov. Tým samozrejme nechcem povedať, že 6D Mark II nie je na to určený.. Aj so 6D-čkom sa dá bez najmenšieho problému fotografovať profesionálne. Ale pri celodennom fotografovaní v rýchlom nasadení fotograf veľmi rýchlo odhalí práve tie malé rozdiely.

Zdroj: www.pbphoto.sk

Oslovili sme aj svadobného fotografa Jaroslava Melichera, tu je jeho pohľad na život s obidvoma krásavcami:

Som svadobný a portrétový fotograf. Kým 5D Mark IV je profesionálna zrkadlovka určená na každodenné používanie, ktorá zvláda aj tie najnáročnejšie podmienky a má všetko, čo profesionál od foťáku vyžaduje. 6D Mark II je jeho mladší a tak trocha chudobnejší súrodenec – netvrdím však, že je pre profesionála nepoužiteľný. Vlastním Canon už piatym rokom a padli sme si do oka (ruky). Prechádzal som rôznymi modelmi, od low-end modelov až po súčasné profesionálne rady a vždy sa mi veľmi dobre držali a ovládali. V tomto teda nemá navrch ani jeden. Nižšia hmotnosť 6D-čka má pre mňa minimálny benefit, výklopný displej používam tiež len zriedka. Ovládanie u oboch modelov je veľmi dobré a dosť podobné. Niekto má kratšie prsty a foťák drží  inak, niekto zasa dlhšie tak si tlačidlo jednoducho v menu nastaví na požadovanú voľbu ktorá je mu pohodlná. 5D Mark IV má na jednej strane viac tlačidiel a joystick navyše. Môžete si požadovanú funkciu navoliť ihneď, kým na 6D-čku si toto musíte pracnejšie hľadať v menu nastaveniach. Fotenie v Live View režime na 99% využívam iba na 5D Mark IV, ktoré je naozaj výborné. Funkcia detekcie tváre, ako aj prechod ostrenia s One Shot režime na AI Servo funguje na 100%. 5D Mark IV ma výhodu oproti súrodencovi v druhom slote na pamäťovú kartu. Tu u mňa vyhráva 5D-čko.

Zdroj: jaroslavmelicherfotograf.sk

U oboch modelov sa bavíme o plno formátových digitálnych zrkadlovkách – „full-frejmoch“. Keďže som primárne svadobný fotograf a z môjho pohľadu sa 80% svadobnej fotografie nesie v dynamickom štýle.  5D Mark IV (80% využitia) je moja prvá a primárna voľba. Všetky dôležité momenty (dokonca 99% portrétových) fotografií pochádza z tejto mašinky. Lepšie zvládať ISO, je presnejší a rýchlejší v ostrení, má dvojnásobne nižšiu maximálnu rýchlosť uzávierky a lepší dynamický rozsah. Používam iba pevné objektívy (35 mm a 50 mm) a fotím na nízkych clonách, kde pri dynamických scénach je dôležitá práve presnosť a rýchlosť ostrenia. 6DmkII (20% využitia) má tieto parametre za mňa slabšie. Najväčší rozdiel cítim pri dynamickom rozsahu.  Ak je záber trocha podexponovaný, tak pri horších svetelných podmienkach a jemného vytiahnutia tieňov v postprocese je cítiť rozdiel. Ostriace body sú taktiež sústredené viac v strede hľadáčika. Používam ho hlavne ako záložné telo a na doplnkové zábery. Pri prípravách nevesty na (50 mm) doplnkovo k 35mm na 5D-čke, v kostole a hostine na dlhšie ohnisko (135 mm) pre zaujímavé momentky. Nakoniec ho používam na samotnej hostine/zábave na široké ohnisko (14 mm) spolu s bleskom, kde vznikajú super kreatívne fotky. Pre mňa teda svoje opodstatnenie má.