Recenzia: Polaroid Now – zábavka na svadby a rodinné fotky

od jozo

Polaroid bol kedysi (a stále je) synonymom instantnej fotografie, prvý kúsok tohto druhu – Model 95 prišiel na trh už v roku 1948. Značka si prešla ťažkými časmi, nezachytila nástup digitálnej fotografie, napriek tomu dala svetu instantnú fotku – stlačíte spúšť a hneď vám z foťáku vyjde menší fotografický papier so zachytenou fotkou! Napriek tomu, že dnes vyrába instantné fotoaparáty mnoho výrobcov (Fujifilm, Kodak, Canon), všetci im hovoria „polaroidy“. Polaroid nám poslal na test najnovší model Polaroid Now – ako fotí? Koľko stoja „náplne“? Aký je to pocit, keď vo foťáku nemáte náhľad ale rovno v rukách držíte fotku?

Je to úplne niečo iné ako klasický digitálny fotoaparát, už od prvého pohľadu. Palec hore za vydarený retrodizajn vrátane dúhového pásiku a aj hľadáčik, blesk a samotný objektív sa podobajú na historické modely. Nedávno nám domov pribudol ku Canon zrkadlovke jeden historický fotoaparát (Zenit EM) a Polaroid Now túto rodinku perfektne na poličke dopĺňa – každý je úplne iný. My sme na test dostali biely model, ale dostupných je celkovo v siedmych farbách – bielej, čiernej, žltej, červenej, oranžovej, zelenej, modrej a čiernej.

Telo je z plastu, na prvý dotyk môže pôsobiť hračkársky, ale ide o skutočný fotoaparát 🙂 Zo zadnej strany vidno iba hľadáčik a tri okrúhle „tlačidlá“:

• Žlté – zapnutie/vypnutie, Polaroid Now má integrovanú batériu nabíjateľnú cez bočný microUSB konektor.
  • Čierne – indikátor zostávajúceho stavu fotografií v náplni (typicky je v kazete 8 obrázkov).
  • Blesk – zapnutie/vypnutie blesku, ktoré pri dvojitom stlačení prepne fotoaparát do režimu dvojitej expozície.

K instantnému fotoaparátu budete potrebovať instantné náplne – kazety, ktoré obsahujú samotné fotky (a.k.a „film“). Pre tento model sú k dispozícii Color i-Type Film kazety, ktoré obsahujú 8 instantných fotografií rozmeru 88 x 108 mm s bielymi rámčekmi. Ak máte radi čiernobielu fotografiu, pre vás je k dispozícii aj kazeta B&W i-Type Film. Kazeta (či už farebná alebo čiernobiela) stojí 15,60 eur, takže pri prepočte na fotku sa dostanete na cenu takmer 2 eurá za výtlačok, čo nie je práve najmenej, keďže najmä konkurenčný Fujifilm predáva svoje Instax náplne v cene po prepočte za menej ako polovicu, aj keď sú fyzicky o niečo menšie, ale predsa.

Fotenie je úplná hračka – na bočnej strane stlačíte tlačidlo, po ktorom sa predná hrana otvorí a v nej uvidíte voľný otvor. Sem vložíte kazetu s instantnými fotkami, zavriete a môžete fotiť. Na tomto kroku sa nedá spraviť nič zle. Spúšť je dvojkroková, pričom miernym zatlačením fotoaparát najskôr automaticky zaostrí, no okrem jemnučkého zvuku nevidíte v hľadáčiku (keďže nejde o digitálnu zrkadlovku) kam máte zaostrené. Niekedy je to pokus-omyl, najmä z prvej kazety fotiek sme mali polovicu „odpad“ – neostré snímky. Čím sme kaziet nafotili viacej, zostávalo už aj neostrých fotiek menej, ale stále 1-2 za každej kazety neboli práve najostrejšie. Ak už máte v prvom medzikroku spúšte zaostrené, stačí doťuknúť, pevne podržať Polaroid 1-2 sekundy a zrazu vylezie z foťáku fotka 🙂 Spustí sa chemický proces a do 10-15 minút vidíte výsledok. Polaroidová fotka skutočne využíva chemický proces na papier a vývoj fotky fyzicky vidíte, nejde o žiadnu tlač vo vnútri prístroja.

Ku kvalite fotiek – museli sme si uvedomiť, že rozsah ohniska objektívu je 35-40 mm, takže relatívne blízke objekty nám nevyšli takmer nikdy ostré. Ak sme boli od objektu viac ako 50 cm, vtedy začali byť snímky výborné. A taktiež treba zobrať do úvahy svetelnosť objektívu, ktorá je F11, takže v horších svetelných podmienkach určite nechajte zapnutý blesk. Najlepšie fotky vám výjdu vonku za slnečného dňa, to je asi jediné scéna, keď blesk nebudete potrebovať. Z fotoaparátu nie vždy vyjde fotka tak, ako ste ju videli v hľadáčiku. Je to spôsobené tým, že hľadáčik je fyzicky posunutý od objektívu. Pri instantných fotkách aj tak väčšina ľudí fotí objekty do stredu záberu, takže to veľmi nevadí. Polaroid Now ponúka aj časovač (drobnučké tlačidlo na prednej strane fotoaparátu), takže sa môžete skúsiť vyblázniť aj skupinovými selfies 🙂 Škoda len, že výrobca pozabudol na úchytku na statív na spodnej strane foťáku.

Instantné fotky sú obľúbené najmä na svadbách, prípadne na fotenie detičiek či na rôznych oslavách do rodinných albumov. V prvom rade nevnímame instantné fotoaparáty ako žiadne seriózne fotenie, je to vždy iba zábava 🙂 A práve na tento účel slúži Polaroid Now výborne, len vás nesmie rozčúliť, že vám nevyjdú vždy kvalitné zábery. Keď sa vám však podarí dobrý snímok, určite skončí v rodinnom albume. Nám sa najviac páči ten retro-pocit, ktorý dokáže Polaroid Now na fotke vytvoriť. Taký ten „grainy“ povrch, mierne desaturované farby – všetko čo si pamätáme z čias bežnej kino-filmovej fotografie. Hlavne pre mladšiu generáciu, ktorá si fotenie na klasický film nepamätá (a tento typ fotenia posledné roky práveže znova ožíva), to bude niečo úplne netradičné. Instantná analógová fotografia je na prvý šup rozoznateľná od digitálnej.

Polaroid Now prichádza na trh v cene 129,99 eur (s bezplatnou dopravou). Nie je to najmenej, cítime tu príplatok za značku. Ak sa však chcete vrátiť ku koreňom značky, je Polaroid Now štýlovým kúskom, ktorý sa bude ideálne hodiť ako doplnok na svadbu či rodinnú oslavu. Len by to chcelo zlacnieť ceny náplní…

Plusy (+) Mínusy (-)
Retrodizajn Cena za jeden výtlačok
Skutočný chemický proces vyvolávania Nie vždy fungujúce automatické ostrenie