TEST: Ako si splniť detský sen? Požičaj si karavan!

od jozo

Ako malé dieťa som mal skutočne veľký sen – chcel som ísť na výlet karavanom. Trvalo 33 rokov a podarilo sa 🙂 Keďže sa dajú dnes karavany ľahko požičať, nelenili sme a vydali sme sa na víkendový výlet na južnú Moravu, ktorá je od Bratislavy vzdialená iba 1,5 hodiny a ponúka perfektné možnosti na výlety a ochutnávky vína. Aké to však je ísť na víkend do karavanu? Otestovali sme to za vás!

„Tak na pár dní trochu inak“ znie motto firmy Caravania.sk, ktorá okrem predaja karavanov ponúka aj ich prenájom. Netrebalo ma dlho prehovárať, hneď som začal klikať a objednal som karavan Sun Living A 49DP – samotný booking je otázka pár minút. Stačí si vybrať voľné dátumy, dohodnúť sa na čase prevzatia a… zrazu je piatok, prichádzam si prevziať karavan.

Keďže som karavan nikdy nešoféroval ani sme nič podobné prenajaté nemali, trocha som sa obával, aké to bude. V Caravania.sk som však vďaka ochotnému a trpezlivému prístupu mal po pol hodinke pocit, že náš víkend na Morave bude ešte lepší, ako som očakával. Všetko mi vysvetlili, poukazovali (elektrina, voda, napájanie, sprcha, chemické WC, odpadová voda, úložné priestory, kliny pod kolesá, atď) a tak otáčam kľúčikom a vyrážam. Základ – zákonné a havarijné poistenie pre celú Euŕopu je súčasťou ceny prenájmu.

Samotný karavan sa šoféruje prekvapivo komfortne, výkonný 2,3-litrový 150-koňový diesel  nemá problém s tromi tonami, ktoré musí ťahať. Čo si však musím dávať pozor (najmä na prvých kruháčoch a na užších križovatkách) je dĺžka, keďže „zadok“ je niekde 6-7 metrov za mnou, takže prvé kilometre idem extrémne opatrne.

150-koňový diesel vytiahne bez problémov na diaľnici 130ku…

Z pohľadu šoféra však ide o pohodlné vozenie sa, máte perfektný výhľad na cestu a keďže ste veľkí, často vám ostatní šoféri dajú prednosť 🙂 Štandardne sa do tohto karavanu zmestia šiesti ľudia na prespanie, avšak štyria na prepravu – dvaja sedia v predu, dvaja za stolíkom vo vnútri karavanu, kde sú tiež bezpečnostné pásy. Keďže má celá súprava do 3,5 tony, môžem karavan šoférovať aj so svojim klasickým B-čkovým vodičákom. Diaľničná známka na Slovensko a Rakúsko je v cene prenájmu (paráda), na diaľnici môžem ísť bez problémov 130-kou (super). Pri tejto rýchlosti už cítiť poriadny odpor vzduchu, ktorú kladie alkovňa (miesto pre dvoch ľudí na spanie nad miestom šoféra) a spotreba sa hýbe okolo 14 litrov na 100 km. Nikam sa neponáhľame, odľahčujem nohu, rýchlosť 110 km a na českej strane schádzame mimo diaľnice. Cestou späť sme išli pre zmenu cez rakúske dedinky a priemerná spotreba počas celého výletu? Pohodových 11,4 litra na 100 km. Jasné, že v porovnaní s autom je to výrazne viac, ale pri predstave, že ťaháte za sebou menšiu a plne vybavenú garsónku? Ja by som očakával omnoho viac…

Ak sa ako šofér obzriete za seba, máte za sebou celý byt… doslova 🙂

Výlet karavanom má zásadnú výhodu pre ľudí, ktorí sa nevedia zbaliť – je tu toľko úložných priestorov, že si môžete zobrať so sebou, čo len chcete.

Oficiálne sa v tomto karavane môže vyspať 6 ľudí (dvaja v „master bedroom“, dvaja v alkovni a dvaja na kuchynskom sedení, ktoré sa dá zmeniť na posteľ. Reálne si však myslím, že komfortne je to pre 2 dospelých a dve deti spolu s domácim miláčikom, alternatívne pre 4 na kratší výlet. Prichádzame vo večerných hodinách do kempu v mestečku Pálava (neďaleko Ledníc a Mikulova) a keďže je to pre nás prvýkrát, čo budeme v kempe s karavanom, zisťujeme ako to funguje – platíme 710 českých korún (28 eur) za dvoch ľudí, karavan a elektrickú prípojku na 3 dni a 2 noci. Asi sa dajú zohnať aj lacnejšie kempy, prípadne kempovať „na pankáča“, mne to príde zatiaľ ako fér cena. Recepčný nám v rýchlosti vysvetlí, kde je elektrina a kde môžeme zaparkovať – keďže prichádzame začiatkom sezóny, môžeme si vybrať miesto aké chceme. Až ráno zistíme, že sme zaparkovali ako páni 🙂

To v strede sme my – zistili sme to až ráno, tak sme sa aspoň z chuti zasmiali 🙂

Z úložného priestoru vyťahujeme trojkolíkový adaptér, pripájame predlžovačku a napájame karavan na 220-ku. Všetko potrebné je súčasťou prenájmu karavanu a nájdete to v obrovskom úložnom priestore v zadnej časti – tu by sa inak podľa mňa zmestil aj skúter.

Zaťahujeme roletky na oknách, závesy za miestom vodiča, v chladničke sa už chladí lokálne vínko, ešte zakúriť (v noci je vonku predsalen ešte pod 10°C) a tešíme sa do perín. Keďže sme iba dvaja, môžeme si vybrať z troch miest v karavane, na ktorom chceme spať 🙂 Samozrejme vyberáme „master bedroom“, ako sme veľkoryso nazvali vyvýšenú dvojposteľ v zadnej časti karavanu. Chceli ste mať niekedy ako deti poschodovú posteľ alebo ste sa radi stavali bunkre? Tak v karavane máte jedno aj druhé… mali ste vidieť Hankinu nefalšovanú radosť.

Ja som sa vyspal prvú noc výborne, Hanka sa tiež nesťažovala, chrápal som iba trocha 🙂 Je čas ísť objavovať okolie, ale ešte predtým chceme objaviť však aj, čo všetko ponúka náš karavan. Chápem, že pre tradičných karavanistov to nie je nič prekvapivé, ja som však nadšený z toho, čo všetko sa podarilo výrobcovi a dizajnérom vtesnať do tak malého priestoru:

• chladničku s mrazničkou
  • kúrenie
  • klimatizáciu
  • sprchu so záchodom
  • plne vybavenú kuchyňu s plynovým šporákom
  • boiler s teplou vodou (10 l)
  • množstvo rôzneho úložného priestoru
  • osvetlenie a klasické elektrické zásuvky
  • ďalšie dve „spálne“
  • markízu s posedením pred karavanom
  • kuchynský „kútik“ so sedením a stolovaním pre 4 ľudí (s možnosťou prerobenia na spaciu časť)

Praktický celý byt na kolesách. Keďže sme pripojení v kempe na klasický 220-kový rozvod a máme plnohodnotné zásuvky aj v karavane, nemusíte sa obmedzovať s nabíjaním elektronických zariadení, ktorých máme štandardne so sebou vcelku dosť.

Chladnička s mrazničkou je trojkombinácia – 12 V, 220 V a plyn. V praxi to znamená, že pokiaľ ste na cestách, chladí a mrazí z 12 V rozvodu v karavane. Ak ste pripojení na sieť v kempe, automaticky sa prepne na túto sieť. Alternatívne máte možnosť prepnúť chladničku aj na plyn. Pre mňa trocha prekvapivé, ale ževraj je to niekoľko desiatok rokov stará technológia a funguje spoľahlivo.

Chladničke chvíľku trvalo, kym začala naozaj chladiť, po cca 45 minútach sa však už aj vínko chladilo podľa predstáv.

Viackrát som už spomenul plyn – na boku karavanu je priestor na plynovú bombu (11 kg verziu). Ide o klasický propán-bután (LPG), z ktorej sa čerpá plyn pri varení, na kúrenie, ohrev vody v bojleri a alternatívne aj pre chod chladničky. Jej výdrž závisí od spotreby, teda najmä od kúrenia – v zime to môže byť pár dní, v teplejších mesiacoch spokojne niekoľko týždňov.

Bol som zvedavý, ako bude fungovať ohrev vody, predpokladal som, že budeme mať k dispozícii v karavane tak maximálne vlažnú vodu – pri večernom sprchovaní ma však zaskočila horúca až vriaca voda. Takže aj milovníci horúcich spŕch (ja rozhodne do tejto kategórie patrím) si prídu na svoje.

Sprcha so záchodom sú vtesnané do jedného mini-priestoru, ale na to najpotrebnejšie to bez problémov stačí.

Raňajky pri karavane, požičiavame si bicykle a vydáme sa na výlet po okolí. Ak by sme mali vlastné, mohli sme si ich priniesť priamo na karavane, v zadnej časti karavanu je držiak až pre 4 bicykle.

Držiak na bicykle patrí k „povinnej“ výbave azda väčšiny karavanov.

Zamykáme karavan a hor sa do vinosadov. Počasie nám prvý deň prialo a víkendový výlet na južnú Moravu (Pálava, Pavlov, Lednice, Mikulov a okolie) vrele odporúčame. Po celodennom výlete na bajkoch sa dosť zničení vraciame späť, tešíme sa na večerný oddych. Karavan nás už očakáva, rýchlo púšťam kúrenie, zaťahujem okná a šup do sprchy. Nádrž na vodu má v prípade nášho autíčka objem 150 litrov, celkovo po 3 dňoch a 2 nociach zostalo stále cez 30 % objemu k dispozícii. Odpadová voda a chemické WC sú tvorené dvomi samostatnými nádržami.

Kúrenie Truma (vľavo) poskytuje päť stupňov nastavenia intenzity vyhrievania vo vnútri karavanu. Klimatizáciu (vpravo) sme nepotrebovali použiť vôbec, keďže bola vonku príjemná jar.

Vnútri karavanu máte úplné súkromie, na druhej strane sú karavanisti (aspoň zatiaľ čo sme spoznali tých českých) veľmi socializační, trávia veľa času pre karavanom pod markízou a každý sa vám pekne pozdraví „ahoj“ – od najmenších až po karavanistov-veteránov. Aj náš karavan má markízu, outdoorové stoličky a stôl – tie sme chceli vytiahnuť druhý deň, avšak rozfúkalo sa tak, že sme radšej zostali vo vnútri. Všetku výbavu karavanu (vrátane takých drobností ako sú hrnce, príbory, hadica na vodu a ďalšie) dostanete ako súčasť prenájmu.

Súčasťou prenájmu je aj plne vybavená kuchynka.

Keďže vonku poriadne fúka, štartujeme a vydávame sa karavanom spoznávať okolie. Keďže je ešte iba začiatok sezóny, dá sa aj v turistickejších mestách, akým Mikulov a Lednice rozhodne sú, zaparkovať úplne bez problémov. Na šírku vám stačí bežné parkovacie miesto, na dĺžku však musíte počítať s dvomi miestami. Keďže má však auto do 3,5 tony, parkovné bolo ako za bežné auto. Blíži sa čas nášho návratu, vydávame sa však na cestu späť po menších dedinkách a cestách-necestách – je to úplne iné ako cesta po diaľnici, za čo sme vďační, pretože je na Slovensku a okolí krásna príroda. Obrovská výhoda karavanu – ak sa vám niektoré miesto zapáči, stačí zastaviť a užívať si okolie, zároveň máte plný komfort k dispozícii doslova za chrbtom – od kuchyne až po spálňu.

Musí to byť úžasné najmä v krajinách, kde sa dá legálne a bezplatne kempovať kde chcete (Škandinávia je týmto známa). Nie ste obmedzení na tradičné miesta a ubytovanie (hotely či penzióny) – viem si úplne predstaviť, že hľadanie čo najnetradičnejších, najopustenejších a najoriginálnejších miest na kempovanie musí byť pre niekoho poriadna radosť.

Vrátanie karavanu sme si dohodli na pondelok ráno, predtým ešte nesmieme zabudnúť vypustiť odpadovú vodu, vyčistiť chemické WC, dotankovať a… nenabúrať 🙂 Inak, čistenia chemického WC sa nemusíte obávať, že by bola nejaká špinavá robota. Z boku karavanu vytiahnete špeciálny box so samostatnou výlevkou a typicky sú v kempoch miesta na vyliatie tohto odpadu. Vyprázdnený box stačí vsunúť späť do karavanu, napustiť 2-3 litre čistej vody, pridať chémiu a hotovo. Je to práce na 5 minút a nemusíte sa báť, že by ste po nej smrdeli 🙂

Vypustenie odpadovej vody (kuchyňa, sprcha) je otázka otočenia jedného kohútika pod karavanom. Karavan už musíme bohužiaľ odovzdať (treba ísť predsa pekne do práce), ale ja som presvedčený, že si tento zážitok ešte niekedy zopakujeme. Ak ste výlet karavanom ešte nikdy neabsolvovali podobne ako my, rozhodne vám to odporúčame. Strávte jednoducho pár dní tak trocha inak. Ja som mal v pondelok v práci ešte dho úsmev na tvári a najmä som mal pocit, že sme toho zažili za víkend omnoho viac, ako bežný víkend, keď ideme niekam na výlet.

Za zapožičanie karavanu ďakujeme spoločnosti Caravania.sk