Prvé dojmy: Aké je to presedlať z kompaktu na poriadnu zrkadlovku?

Tieto Vianoce sme sa rozhodli s Hankou, že si dáme jeden spoločný darček. Dlho sme vyberali, no obaja sme vedeli, čo by nás oboch veľmi potešilo a zároveň by to zvýšilo kvalitu nášho cestovateľského blogu, ktorý je pre nás veľkým hobby. Poriadny foťák. Prečo? Keď niekam ideme, chceli by sme mať naše zážitky zvečnené na fotkách tak, ako sme ich aj my skutočne na mieste videli – jednoducho aby boli snímky vo foťáku čo najvernejšie našim spomienkam v hlavách.

Rozhodli sme sa pre Canon EOS 6D Mark II s pomerne univerzálnym objektívnom Canon EF 24-70 f/4l IS USM. Namiesto technickej recenzie sme sa však rozhodli, že vám sprostredkujeme jednoducho naše pocity.

Je to riadna investícia, takže sme to v našich hlavách uhrali na spoločný vianočný darček 🙂 Ak sa však rozhodnete pre kúpu tela zrkadlovku a/alebo objektívu, môžete ušetriť aktuálne na Cashback akcii – nám tak do týždňa od kúpy prišlo na účet späť 125+100 eur – paráda.

Minulý rok sme na cestách fotili s Canon PowerShot G7X Mark II a boli sme s ním nadmieru spokojní. Sú však situácie, kedy jednoducho veľkosť snímacieho čipu (6D-čko je už full frame) na výsledných fotkách cítiť – vernejšie farby, lepší dynamický rozsah, menej digitálneho šumu, ale čo osobne najviac oceňujem – 6D-čko si skvele poradí s fotkou v slabších svetelných podmienkach, s ktorými sa na cestách stretávame pravidelne. Väčší čip znamená väčšiu fyzickú plochu, na ktorú môže dopadnúť viac svetla – v praxi to znamená krásnu modrú oblohu na fotkách na plážach namiesto prepálenej bielej.  A najmä, veľmi sa nám páčia fotografie (najmä tie portrétové) s malou hĺbkou ostrosti – keď je objekt v predu krásne ostrý a pozadie rozostrené. Nehovoriac o rýchlosti ostrenia či detailných možnostiach nastavenia fotky v prípade vyspelejšej zrkadlovky – výslednú fotku máte plne vo svojich rukách. Priznávame, že sa máme ešte čo učiť a kým začneme využívať všetky možnosti, ktoré 6D-čko ponúka, ešte trocha vody v Dunaji pretečie 🙂

V prípade zrkadlovky netreba zabudnúť na výhodu smerom do budúcnosti – nepreberné množstvo objektívov, najmä v prípade Canonu. Na 24-70-ke sa mi zatiaľ páči univerzálnejší rozsah zoomu a najmä, že je (rovnako ako telo) prachu a vlhkuodolná, čo je na cestách miestami neocentieľné – verte, že už sme pár poriadne drahých hračiek kade-tade po svete zničili…

Osobne mám rad timelapse zábery (časozberné video), ktoré vytvára unikátnu atmosféru. S Canonom 6D Mark II sme zabili dve muchy jednou ranou – za prvé ponúka možnosť tvorby timelapsov v 4K rozlíšení a aktuálne pri jeho zakúpení získate kvalitný statív Manfrotto Befree One v hodnote takmer 140 eur zdarma. Skladateľný a kvalitný statív ideálny na cesty, ktorý je na časozberné alebo nočné zábery nutnosťou. Najbližšie ho berieme so sebou na trip Srí Lanka & Maldivy, tak sme dosť zvedaví. Prvý pokus so 4K timelapse video bol však z Londýna, keď sme dostali možnosť nechať foťák 30 minút v jednej z budov oproti Tower Bridge. Výsledok môžete zhodnotiť sami (video je bez akýchkoľvek dodatočných úprav):

Jasné, nevýhoda poriadnej zrkadlovky je hmotnosť – avšak 765 gramov už spolu s batériou a pamäťovou kartou je v segmente full frame zrkadloviek jedna z najnižších. K tomu ešte samozrejme objektív, statív a obal, celkovo je to niekde do 2 kg. Je to iné ako nosiť menší kompakt na krku či mobil vo vrecku – ale kvôli kvalite fotiek (a videí) sme si povedali, že do toho ideme. Sám som zvedavý, ako to budem vnímať po prvom väčšou tripe, ktorý nás čaká v januári. Let’s see… Keď som spomenul batériu – pohodovo sme sa dostali cez 500 záberov za dva dni, neustále zapínanie, vypínanie, prezeranie fotografií. Samozrejme by sme mohli siahnuť po externej batérii, ale toto zatiaľ nie je naša šálka kávy.

Ešte by mohla vzniknúť (a u nás vznikla) otázka, prečo sme nesiahli po mirrorless foťáku? Odpoveď je zatiaľ prozaická – výdrž batérie, keďže mirrorless fotoaparát musí neustále “živiť” snímač aj displej, čo výraznejšie vyťažuje batériu. A začínajú sa mi čoraz viac páčiť nočné fotky a predsalen aj pohľad cez hľadáčik napovie viac ako displej. Aj keď, na 6D-čku je perfektný tiež výklopný displej. Zatiaľ som ho nepoužil veľakrát, ale ocenil so ho pri poslednom londýnskom výlete – keďže ma poslednú dobu mierne pobolieva koleno, za to však mám rad podhľadové fotografie, takto je to vcelku easy – vyklopím displej a nemusím si k hľadáčiku lahnúť na cestu 🙂

Keď prišiel Canon 6D Mark II na trh, mali sme možnosť sa s ním zoznámiť aj na jednom natáčaní – vtedy moja duša zaplesala nad 60 fps Full HD videom s výbornou stabilizáciou. Celé toto video je poskladané so záberov z mojej ruky, tzn. žiaden statív, žiaden gimbal:

Kým vám za mesiac-dva po nafotení niekoľkých tisícok záberov budeme môcť ponúknuť detailnejší (ale stále subjektívny) pohľad na túto fotografickú hračku, pripravili sme foto-porovnanie. Zobrali sme kvalitný fotomobil strednej triedy a kompakt (snímky na ľavej strane) a porovnali sme ich s rovnakou scénou so záberom z Canonu EOS 6D Mark II. Takto to vyzerá v praxi:

Výhoda zrkadlovky: jednoznačne vernejšie farby a lepšie podanie detailov.

Toto je už síce extrém (digitálne nazoomované skoro na maximum) – vľavo vidno už výrazný šum, vpravo zrkadlovka ešte stále rozumne vykresľuje, aj keď už je to za hranou.

V horších svetelných podmienkach je full frame takmer nenahraditeľný (bez blesku či iného prisvetlenia + z ruky).

Aj laické oko vidí hneď ten rozdiel – pokým je fotka z mobilu/kompaktu v oblasti oblohy “zliata”, pri zrkadlovke je obloha v reálnejších farbách a zároveň s lepšou kresbou detailov.

“Bokeh” – ten príjemný efekt rozostrenia pozadia, ktorý nejakým Instagram filtrom iba ťažko dosiahnete 🙂

Opäť zoom a digitálny šum v kombinácii s vernosťou farieb.

Vcelku som príjemne prekvapený z jednoduchosti, akou dokážete so 6D-čkom vytvoriť snímku s dvojitou expozíciou – myslím, že to bude moja “guilty pleasure” v prípade tohto foťáku…

A ešte pár testovacích záberov, ktoré by sa s mobilom či niektorým kompaktom veľmi spraviť nedali – dobrá práca so svetlom vo výrazne horších svetelných podmienkach a dobrý dynamický rozsah (budova na pol v tieni a na pol osvetelná slnkom). Nechýbajú ani príklady s malou hĺbkou ostrosti či krásnou modrou oblohou.

Tešíme na ďalšie testovanie a skúšanie tohto fešáka…